Kinesisk astrologi | De tolv dyretegnene

Kinesisk astrologi

Kinesisk astrologi
Når vi begynner å forstå logikken og fordelene bak den østlige måten å tenke på, begynner vi også å forstå hvorfor det spiller en så stor rolle for en østlending å kjenne sitt kinesiske dyretegn. Dette er en naturlig målestokk i en verden hvor du definerer deg selv basert på relasjonene du inngår – mer enn du definerer deg selv som et løsrevet individ.

For en kineser er astrologi dermed ikke en selvstendig disiplin som kan praktiseres etter eget ønske. For en kineser er ikke astrologi en hobbyaktivitet, men en integrert del av kinesisk dagligliv hvor alt er underlagt målet om å skape optimal harmoni mellom yin og yang.

Noe som for øvrig ikke er målet i seg selv. Staten der det er balanse og harmoni mellom yin & yang er ikke målet i seg selv, men posisjonen som potensielt vil gi størst fremgang, lykke, velstand og flaks, for individet, gruppen, landsbyen, samfunnet, nasjonen og verden som helhet.

Siden denne optimale harmonitilstanden antas å være av flyktig karakter, kan den vanskelig forutsies, enn si bevisst og målrettet oppnås og opprettholdes. Og dermed blir tankegangen om å hele tiden søke mot den optimale tilstanden av harmoni en måte å leve på, mer enn det blir noe å forholde seg til hver for seg.

Kinesisk astrologi

I den populære versjonen av kinesisk astrologi er ideen i stor grad basert på ideen om at jo mer balansert de fem elementene er i forhold til hverandre, jo større grad av harmoni, Yin-Yang, som råder, og jo større grad av harmoni. gunstig skjebne har den enkelte person.

De vanlige kineserne kjenner sitt kinesiske dyretegn på samme måte som vi i Vesten kjenner stjernetegnet vårt – og de kjenner vektfordelingen til de fem elementene de er knyttet til ved fødselen. Og det er stort sett det – andre aspekter av den omfattende kinesiske astrologien er sjelden interessert.

Kinesisk astrologiFra et østlig synspunkt klassifiseres alt etter de fem elementene og siden disse inngår i en interaksjon som enten er støttende, drenerende eller destruktiv, kan man – basert på å kjenne de fem elementene – analysere hva skal arbeide med å fremme egen lykke, trivsel og på et mer overordnet plan analysere hvordan balanse kan skapes i en større gruppe, en by, et samfunn mv.

Når de fem elementene er i balanse og harmoni, vil de bringe velstand og hell til individet. Budskapet er kanskje enkelt, men det er veldig effektivt og tar du det til deg vil du oppnå stor velvære, lykke og harmoni.

Kinesisk astrologi

De tolv kinesiske stjernetegnene er veldig populære i øst. I følge kinesisk astrologi har hver person egenskaper og egenskaper som er karakteristiske for dyret som representerer deres fødselsår.

Kineserne har stor respekt for de tolv dyretegnene og derfor har mange av dem sitt eget årlige dyr representert i form av små figurer i hjemmene sine, på samme måte som det er veldig populært å ha smykker, nøkkelringer etc. til sitt årlige dyr.

Dyrkingen av de årlige dyrene gjøres for å fremheve deres medfødte egenskaper og personligheter. Årlige dyr antas også å bringe mye hell, lykke og rikdom til sin eier. Poetisk omtaler kineserne årets dyr som «dyret i mitt hjerte».

Det er ulike myter om hvordan de tolv dyrene ble knyttet til et år. En av disse forteller at Buddha tilkalte hele dyreriket for å bestemme hvordan verdens orden kunne gjenopprettes. Bare tolv dyr dukket opp og for å belønne dyrene for deres lojalitet, oppkalte Buddha et år etter hvert av dyrene.

Men faktisk var det først på 700-tallet at de tolv dyrene kom i spill. Før dette hadde de kinesiske astrologene brukt begrepet de tolv jordiske grenene. I et forsøk på å spre kinesisk astrologi til et bredere publikum, hadde de kinesiske astrologene den utmerkede ide å erstatte de tolv grenene med navn på dyr.

Kinesisk astrologi

Ideen slo fast og bruken av disse tolv dyrenavnene spredte seg raskt over hele Asia. Dyrene ble valgt ut etter hvor godt de karakteriserte de tolv årene. Flere århundrer med observasjoner hadde for eksempel vist at det femte året av syklusen vanligvis var preget av spesielt voldsomme regnskyll og flom. Av denne grunn ble dragen – symbol ikke bare på regn og flom, men også på uforutsigbar formue med tap og gevinst – valgt som det femte året.

På samme måte som vi i vestlig astrologi blir tildelt en generell personlighetskarakteristikk basert på vårt stjernetegn, er vi i kinesisk astrologi tildelt en generell personlighetskjennetegn basert på hvilket dyretegn som regjerte i fødselsåret.

Dette kan nyanseres ved å se nærmere på hvilke av de fem elementene som er knyttet til året du er født i. Det finnes altså en vannhund!, en vedhund, en metallhund, en jordhund og en brannhund – tilsvarende for det andre dyret tegn.

Noen av de tolv dyretegnene kommer bedre overens enn andre. Rotta og dragen antas å være et svært lykkelig par, mens rotten og hesten alltid vil være i en kamp.

Det handler ikke bare om den beste partnermatchen. De harmoniske relasjonene – eller mangel på sådan! – antas også å gjelde for din interaksjon med dine arbeidskolleger osv.

Kinesisk astrologi

I øst er folk av den oppfatning at alle mennesker er en del av mange ulike sammenhenger, og det er gjennom disse mangfoldige forbindelsene at en person i stor grad definerer seg selv.

Det enkelte menneske er underlagt tallrike sosiale regler for oppførsel og en forpliktelse overfor fellesskapet – og det er gjennom oppfyllelsen av disse forpliktelsene at den enkeltes ve og vel blomstrer.

Disse samfunnene har historiske så vel som fremtidige perspektiver. Det antas at handlingene og holdningen til livet til ens forfedre har påvirket livet en har fått. Ikke bare økonomisk, men også ens omdømme, verdighet i samfunnet, lykke og helse.

Det følger naturlig av dette at man i stor grad hedrer og respekterer sine forfedre, samt føler ansvar for hvordan det vil gå for fremtidige generasjoner.

En annen viktig forskjell mellom det østlige og det vestlige verdensbildet er at de bygger på hver sin etikk – oppfatningen av hva som er riktig handlemåte og dermed retningslinjene for hensiktsmessig og upassende oppførsel.

Der alt i øst dermed blir sett på som en del av hverandre, vil vi i vest gjerne systematisere og kategorisere alt. Den vestlige måten å tenke på liker å skille begreper fra hverandre. Det trekkes grenser mellom materiell og åndelig, mellom kroppslig og sjelfull, mellom det menneskelige og det guddommelige, mellom subjekt og objekt.

Kinesisk astrologi

I det hele tatt er det mange skillelinjer i vestlig tenkning, derfor får vi eksakte vitenskaper og et skarpt skille mellom religion, vitenskap, epistemologi, filosofi, psykologi, naturvitenskap m.m.

Vår vestlige tankegang leder oss vilkårlig mot bokstenkning og oppfatningen om at man kan bli ekspert på et område dersom man besitter tilstrekkelig kunnskap om emnet.

Dette er ikke helt oppfatningen i øst. Her viser man selvsagt respekt for de som besitter stor innsikt på et felt – men på samme måte som Sokrates løp rundt og sa at det eneste han visste med sikkerhet var at han ikke visste noe sikkert! – så folk i øst er veldig klar over at det er stor forskjell på kunnskap og visdom.

I følge østlig tenkning har vi vestlendinger ikke mye visdom når vi søker å løsrive og praktisere åndelige fag som selvstendige disipliner med trinnvise instruksjoner.

Grensene vi trekker i Vesten, når vi for eksempel sier at Feng Shui er en interiørfilosofi eller at Ayurveda er et helsesystem, ser østlendinger som bare en del av sannheten. «Feng Shui» er «ayurveda» en østlending kunne tenke seg å si, og da er vi vestlendinger like forvirret som når vi spør om vei i Thailand, og de peker i alle retninger og sier «Same, same, but different» .

Kinesisk astrologi

For en østlending er alt en del av en sammenheng. Alt i universet oppfattes som en node for mange relasjoner, og derfor mener østlendingen at ingenting rett og slett kan reduseres til et punkt i rommet eller et øyeblikk i tid. Alt ses i sammenheng og ingenting kan eksistere alene, da alt er en del av, og betraktet som forutsetninger for, hverandre.

Dette er illustrert symbolsk i Yin-Yang, der hver av de to figurene har noe av det motsatte i seg.

I midten av den sirkulære formen til begge figurene er en liten sirkel, som en illustrasjon på at hver tanke, handling osv. inneholder en liten del av sin motsetning. I det gode er det også litt av det onde, i mørket er det også litt av lyset, i hannen er det også litt av hunnen osv.

Østlendinger oppfatter tid som store og mindre sykluser som gjentar seg. Alt går tilbake til utgangspunktet og du føler deg koblet til denne dynamikken. Faktisk så mye at den individuelle personligheten og oppfatningen av et «jeg» smelter sammen med den, og er en del av en større kontekst.

Hvis vi ønsker å forstå etikken og verdenssynet som råder i øst, er det nødvendig at vi forstår at deres samfunn er grunnleggende strukturert ganske annerledes enn den vestlige modellen.

Østlige mennesker definerer seg selv, sin skjebne og lykke, basert på samfunnene de tilhører – og dette synet er bygget på eldgamle tradisjoner, men faktisk også på et sosialt system som konkret innser fordelene ved å følge og hedre fellesskapet i stedet for egne individuelle interesser.

Kinesisk astrologi

Dette er på mange måter det motsatte av menneskesynet som florerer i vesten. Her oppfattes den enkelte som løsrevet, selvstendig og alene ansvarlig for sin skjebne og lykke. Ideen om fellesskap får en østlending instinktivt til å se etter likhet i stedet for forskjell.

Østens logikk er altså mer en både-og-holdning, mens vestens logikk er en enten-eller-holdning. Det er av samme grunn at østlig logikk ofte omtales som feminin. Denne måten å tenke på kan være vanskelig å fatte!, da den favoriserer intuisjon fremfor fornuft, symboler fremfor konsepter.

Kinesisk astrologi

Østens tanke er mindre interessert i faktisk kunnskap om den ytre verden, dens interesse er mer i det essensielle vesenet, den indre verden. Hver for seg har vestlige og østlige tanker styrker og svakheter.

Den største svakheten oppstår imidlertid hvis du velger den ene fremfor den andre.

Det er generelt fruktbart å avvenne seg fra å ta stilling enten for eller imot. Bedre å prøve å komme frem til en høyere ikke-motsigelsestenkning som bruker det beste fra begge tilnærminger. Den kulturelle konteksten disse tankegangene oppsto i er svært forskjellig, og de kan ikke enkelt sammenlignes eller brukes uten å forstå dette.

Navigation Översikt NavigationFinn Dyr NavigationPartner